יום רביעי, 10 בנובמבר 2010

איך לצאת לחופש בלי לחזור לעונש

כשאתם חושבים על חופשה משפחתית או נופש זוגי, עולות בראשכם תמונות קסומות ומרגיעות של שלווה מבורכת, מקום שקט ובילויים מרגשים, אוכל טוב, טבע, מוסיקה, שופינג וכל הנאות החיים הנחמדות שרק מחכות שתיקחו ביס ותבלו.
הכל נפלא ומושלם, אבל כשאתם חוזרים הביתה, אפעס, מחכה לכם הנפילה. העונש על זה שהעזתם לצאת לבלות, שלקחתם חופשה באמצע החיים. כי מה חשבתם לעצמכם, שפשוט תצאו ככה לנפוש בלי להרגיש רגשות אשמה, על העבודה שהשארתם מאחור, על הכביסה שמחכה, על עשרים ואחת אלף המטלות שלא טרחתם לסיים בטרם התעופתם לכם החוצה בציחקוקים ודילגתם אל עבר האושר הנכסף?
לא טרחתם לפני תפסתם נופש בדקה ה 90, ועכשיו הגיע הזמן לאכול אותה. ולא להשאיר אותה שלמה, למקרה שתהיתם שמא אולי. אז לא.
רוצה לקחת חופשה בלי לחזור תשושה? רוצה לצאת לנופש בלי לחזור לעונש?
תמיד יוצא לי לשמוע מפי חברים את המשפט הבא: "כן, חזרנו אתמול בערב. היה פשוט נפלא, אבל אנחנו סחוטים שאין דברים כאלה. הבית על גלגלים, והייתי צריך לקפוץ ממש מוקדם לעבודה. טוב, אם אני רוצה לקחת ימי חופשה אין לי ברירה אלא להשלים אחר כך את כל העבודה שהצטברה, לא? טוב שהמשרד לא קרס בלעדיי, אף אחד לא חשב לעשות במקומי שום דבר בזמן שלא הייתי".
המממ... זה נשמע מעייף, לא כיף בכלל ולא שווה לצאת לחופשה כשחוזרים למציאות כזו.
גם ככה קשה לחזור מחופש, גם ככה ביום האחרון של החופשה חוטפים דיכי מתון רק מהמחשבה על החזרה לעבודה ולשגרה, ורוצים למתוח את הבילוי לעוד איזה, נניח, שבוע.
אז קשה פי אלף לחזור לקצב קדחתני של עבודה ומטלות, במיוחד אחרי שהורגלתם לקצב רגוע, נינוח, שבו אתם עושים רק מה שאתם רוצים, במסגרת חופשה יקרה להחריד שיצאתם אליה, אבל שהייתה שווה כל שקל, כמובן.
אז איך עושים את זה? איך יוצאים לחופשה ושומרים על השפיות בחזרה?
כשאתם מתכננים חופשה, תכננו מראש גם את החזרה ממנה. ברור שלא בא לכם לעשות את זה. מי באמת רוצה לחשוב על החזרה לשגרה כשכל מה שהוא רוצה זה לא לחשוב על כלום לכמה ימים ולשכוח מהכל.  הרי חופשה אמיתית, זה אומר חופשה מהכל, נכון?
אבל אם אץם שונאים את המחשבה על חזרה הביתה או לעבודה לאור מה שהשארתם מאחוריכם, ואתם יודעים בדיוק למה אתם חוזרים וזה מיק עליכם, הרי שאתם מעכירים גם את ימי החופשה שלכם. חופשה עולה הרבה כסף, לא רק מחיר נופש סטנדרטי, אלא ימי העבודה שלכם, הנסיעות או הטיסות, הקניות והוצאות רבות נוספות. כל יום של נופש הוא יקר מאוד, ולא מבזבזים אותו "סתם". אל תתנו למטלות השגרה שלכם להעכיר את אווירת החופשה המקסימה שלכם, חישבו ותכננו אותם מראש.
לפני היציאה מהבית זה לא מספיק זמן. מה לעשות, אבל זו עובדה. לעולם תתכננו לצאת בשעה מסוימת וכעבור שעתיים מאותה שעה בדיוק עדיין תארזו משהו שממש שכחתם, למרות שהייתם בטוחים שכבר ארזתם את כל הבית.
את היציאה לחופשה תכננו כמה ימים מראש. אילו מטלות עליי להשלים? בבית, במשרד?
לימודים, עבודות, משימה כלשהי, וכמובן כל עבודות הבית באשר הן: כביסה, כלים, שטיפת רצפה – אל תשאירו כלים בכיור, אל תשאירו פחי זבל שלא הורדתם, אל תשאירו ערמות של כביסה.
אוה, הכלל הזה חשוב במיוחד. אם תשאירו לכם כביסה בבית לפני היציאה לנופש, אכלתם אותה. חופשה זה דבר נטול דאגות מחוץ לבית, אבל כשחוזרים ממנה, מה לעשת- מגלים שנופש קצר ככל שיהיה כרוך בהמון כביסות כשחוזרים. המזוודה, הבגדים, בגדי האקסטרה שלקחתם וכלל לא עשיתם בהם שימוש, שמיכות, ג'קטים וכל מה שהעמסתם על המזוודות והתיקים שלכם.
במילא תחזרו למלא מכונה או שתיים, אז עדיף שהיא תהיה ריקה, ולא עם כביסה שמחכה עוד משבוע שעבר.
תנקו את הבית, תורידו אבק ותשטפו את הריצפה כאילו המלכה באה לבקר, בטרם היציאה לחופשה.
כי כשאתם תחזרו מהנופש שלכם, אתם רוצים להרגיש כמו מלך ומלכה, לא? להיכנס לבית נקי, מסודר ולא לעריות הבלגן שהשארתם מאחוריכם ביום שיצאתם לחופשה, במחשבה ש "זה כבר לא משנה, אנחנו במילא עפים עכשיו מהבית". אהה, ומי בדיוק צריך לחזור לשם עוד שבוע, אם לא אתם בכבודכם ובעצמכם?
קנו מראש דברים חשובים שתצטרכו לחופשה, כדי שלא תבזבזו זמן חופשה על סידורים דחופים.
אם אתם נוסעים רק לכמה ימים, קנו חלב ושימו במקרר, השאירו מקרר לא מלא, כדי שלא לקלקל ולבזבז את כל האוכל שלכם. אין טעם לערוך קניות לפני שיוצאים לחופשה, כדי למלא מקרר שהולך להישאר גלמוד למשך שבוע. אבל כן תקנו כמה מצרכים בסיסיים, שכאשר תחזרו מהחופשה, יהיה לכם איך להכין לעצמכם קפה ואוכל לערב ולבוקר. ביצים, חלב, גבינה, לחם אפשר להקפיא וכדומה.
אם אתם לוקחים חופשה עם ילדים, שימו לב שהשארתם בבית חיתולים, תחליף חלב וכל מה שנחוץ להם בערב החזרה. ברור, תמיד אפשר לקפוץ לסופרפארם, אבל מי רוצה לעשות את זה כשהוא הרגע חזר מחופש?
השאירו כמה שפחות סידורים ליום החזרה. ככה תרגישו הרבה יותר חופשיים גם לאחר החופש המיוחל, ולא תחזרו לאווירת "חבל שלא נשארנו במלון"... אלא תוכלו להסתכל סביב, לחייך ולאמר: הייתה חופשה מקסימה, עצוב ללכת, אבל כיף לחזור הביתה.
בברכת: אני לא בעונש, רק יצאתי לחופש! נסיים הפעם.
לקחתי חופשה מרגיעה וכל מה שקיבלתי זה את החולצה הזאת, לכבס
חופש הוא
בלוג חופש, חופשה ונופש
חופשה